– klik på forsiderne og på [introduktions video] herunder for at få mere info

Bedste danske tegneserie 2025:


'MESCHUGGE' af Christian Højgaard og Benni Bødker

København i begyndelsen af 1900-tallet. Den såkaldte jødiske ghetto er en labyrint af smudsige gyder og faldefærdige rønner,
hvor bordeller, værtshuse, kriminalitet og fattigdom hører til dagens orden.
Efter en række bestialske mord sætter Københavns politi uformelt en ung politisekrtetær, frk. Nathansen,
til at undersøge sagen, eftersom hun selv er af jødisk familie. Snart indser hun at forbrydelserne peger
på såvel pogromerne i Rusland som korruption på højeste niveau i byens politi.
Ikke alle ønsker de brutale mord opklaret …

[introduktions video]



Bedste danske debut 2025:



'ALVA I MØRKET' af Aksel Studsgarth og Daniel Hansen

Aksel modtag prisen på egne og Daniel Hansens vegne og kvitterede med denne tale:

Så står man her som Danmarks måske ældste debutant, hvis man altså ser bort fra Kong Frederik.
Jeg spurgte faktisk Ingo Milton om det nu kunne være rigtigt at vores bog skulle nomineres i debutant kategorien,
men han beroligede mig med, at det var helt som det skulle være, siden det var vores første udgivelse på dansk.
Det er Daniels første og det er faktisk også min første tegneserie på dansk,
hvis man ser bort fra dem, jeg lavede til skolebladet.

Da jeg var teenager var jeg nemlig ligesom de fleste af jer besat af tegneserier.
Indkomsten fra min avisrute blev en til en vekslet om hos Fantask til albums.
En sommer havde Københavns kommune arrangeret en uges tegneserieworkshop for unge, og de havde hyret Will Eisner
til at komme og undervise i at lave tegneserier. Ja det lyder jo helt absurd i dag.
Mine børn plejer at sige, at når jeg fortæller om at være ung i 80’erne, lyder det som en julekalender fra DR.
Det var en stor inspiration at møde Will Eisner og så hænger hans værker her i galleriet.
Det er der et eller andet symbolsk i.

Nå men vi spoler tiden fremad. Jeg blev jo ikke tegneserietegner. Jeg havnede i stedet i et parallel univers,
nemlig i animations og filmbranchen. Og på et tidspunkt begyndte jeg at skrive. Og mine historier passer åbenbart godt til tegneseriemediet.
For nu står jeg her og kan kalde mig selv for tegneserie forfatter.
Jeg er virkelig stolt af Alva i mørket. Da jeg havde skrevet manuskriptet tænkte jeg, at kunne folk ikke lide historien, var det egentlig ok.
Jeg vidste, at jeg havde gjort det så godt jeg kunne.
Og så gik Daniel Hansen i gang med at tegne, og det var en vild oplevelse at se hans fortolkning
af det jeg havde forestillet mig inde i hovedet, bare meget, meget bedre.

Og så skal der siges tak.
Jeg vil gerne sige tak til jer, der stemte på Alva.
Jeg vil gerne sige tak til de tegnere, jeg arbejder sammen med, Craig Frank, Christian Højgaard og selvfølgelig Daniel Hansen.
Hold da kæft hvor er i dygtige. Det er et privilegie at kende jer.
Jeg vil gerne sige tak til Asger og Kristine fra Hunov og Haffgaard som var de første til at sige ja til et projekt, som jeg havde skrevet.
Tak til Philippe Hauri fra Glenat i Frankrig, som troede på Alva.
Og tak til Thomas og Dianna fra Afart for at udgive Alva på Dansk.
Hvis man beder en AI om at generere et billede af et par ildsjæle laver den bare et portræt af de to.
Tak til alle der laver og ikke mindst læser tegneserier i Danmark.
Og til slut vil jeg sige tak til min familie og specielt min kone Cathy.
Uden dig… – jeg tør slet ikke tænke tanken til ende.
Tak.

[introduktions video]


Bedste danske webtegneserie 2025:



'GUNHILD'
af Fred Tornager

Gunhild er ildjætte, men bor på en dum ø blandt menneskene i Midgård.
Hun drømmer om at blive gud. Men hun drømmer ikke bare om det. Hun VIL være gud.
Og så vil hun stoppe ragnarok. Da tordenguden Thor rent faktisk dukker op
til skolens afslutningsfest og afviser at hjælpe hende,
begynder Gunhild sin egen rejse mod gudernes rige.

[introduktions video]


Historien gik i ring to gange under prisuddelingen

I sin takketale bemærkede Aksel Studsgarth, at han som ung teenager for 40 år siden i midt-firserne deltog
i et tegneseriekursus arrangeret af Københavns Kommune med selveste Will Eisner som lærer.
Samtidigt kunne publikum kigge rundt på væggene i Comicgarden og se en udstilling med Eisner originaler ...
og i et hjørne hang kursusbeviset fra 1985 med Aksel Studsgarths navn.

publikum

Men det var ikke den eneste gang, at tilskuerne måtte knibe sig i armen
for at sikre sig, at de ikke sad i en tidssløjfe.
Tidligere på aftenen havde Bjørk Matias Friis og Ingo Milton (fig.1) illustreret,
hvordan de i det forløbne år havde stået overfor en detektivopgave, som var Philip Marlowe værdig (fig.2).

milton og maklowe

Marlowe på kontoret af Bjørk Matias Friis

Den digitale 3D-fil, som skulle bruges til at 3D-printe årets præmietrofæer,
var nemlig blevet forlagt, da firmaet (fig.3) der plejede at producere figurerne var gået over til
i stedet at 3D-printe hele huse i beton!

cobod

Illustrationerne i firmaets PR materiale (fig.4) udløste et Deja-Vu af den Carl Barks historie fra 1956,
hvor Georg Gearløs bygger en mur mod naboen med skumsten, som flyder ud af kandens tud som flødeskum,
men størkner til beton på to minutter (fig.5).

hus.print

mur af skumsten
Det gav samtidigt mindelser om den nyhed, der løb verden rundt i 1964,
da den danske opfinder Karl Krøyer hævede et sunket skib lastet med 5000 får i Kuwaits havn
ved at pumpe skroget fuld af polystyren kugler.
15 år tidligere i 1949 havde Carl Barks lavet en historie, hvor Anders And og nevøerne
hæver Joakims sunkne yacht ved at pumpe det fuldt af bordtennisbolde.